«Ευρώπη ενάντια στο ρεύμα»

(«Europa gegen den Strom», «Europe against the Current»)

Τριήμερο πανευρωπαϊκό εναλλακτικό φεστιβάλ που διεξήχθη στις 15, 16 και 17 Σεπτεμβρίου 1989 στο παλαιό χρηματιστήριο «Beurs Van Berlage» του Άμστερνταμ (με εκθετήριο των προϊόντων των συμμετεχόντων, ομιλίες και αναγνώσεις ποίησης), στα πολιτιστικά κέντρα «De Balie» και «Shaffy» (με συζητήσεις, προβολές, «συμβάντα» και συναυλίες) και στην αίθουσα τέχνης «Gallery W 139».



Στην τελευταία, φιλοξενήθηκε μια τετραπλή έκθεση που περιελάμβανε:

1. έκθεση έντυπου υλικού του αντεργκράουντ και πειραματικού χώρου από την δεκαετία του 1960 και μετά και από όλα τα μέρη της Ευρώπης,
2. προσβολή σλάϊντς με 1.000 αφίσες από όλη την Ευρώπη,
3. παρουσιάσεις τρόπων αναπαραγωγής εντύπων και εικόνων με έμφαση στις ημιπαράνομες «υπόγειες» μεθόδους της Ανατολικής Ευρώπης, και 
4. έκθεση μακετών για την επίσημη αφίσα του φεστιβάλ.

ΤΟ ΜΑΝΙΦΕΣΤΟ ΤΩΝ ΔΙΟΡΓΑΝΩΤΩΝ

Το «Μανιφέστο» που δημοσίευσαν οι διοργανωτές

μερικούς μήνες πριν το φεστιβάλ, έγραφε: «Στην Ευρώπη, τον τόπο γέννησης των εθνικών κρατών με τις επιμέρους εθνικές κουλτούρες που ανταλλάσσονται στις διεθνείς αγορές ως εμπορεύματα, μια διαφορετικού είδους ανταλλαγή συμβαίνει εδώ και πάρα πολλά χρόνια, μια ανταλλαγή ενός διαφορετικού τύπου κουλτούρας, που ξεπερνάει τα στενά όρια των εθνοτήτων, που δεν λογαριάζει τα μπλοκ δυνάμεων και εξουσίας, που αγνοεί επιδεικτικά τις παραδεκτές νόρμες. Η παρόρμηση για αυτοέκφραση και δημιουργία οικείων μορφών προσφοράς προσωπικών ερμηνειών και η χρησιμοποίηση κάθε διαθέσιμου μέσου, δίνει ζωή σε αφίσες, κάρτες, βιβλία, μπροσούρες, περιοδικά, σλάϊντς, φωτογραφίες, ταινίες, μουσικές κασέτες και δίσκους, βιντεοταινίες, συναθροίσεις, εγκαταστάσεις, δίκτυα, των οποίων η λειτουργία και κυκλοφορία δεν περιορίζεται στον στενό κύκλο των τοπικών κοινωνιών, αλλά επεκτείνεται προς τα έξω, σε μια ζωντανή διεθνή ανταλλαγή, πέρα από λογοκρισίες, πέρα από συνοριακούς ελέγχους, πέρα από οικονομικούς περιορισμούς… η εκδήλωσή μας δεν αποσκοπεί στο να συγκεντρώσει κάποιους ανθρώπους που έχουν υιοθετήσει κάποιες κοινές απόψεις, αλλ’ αντιθέτως στο να καταδείξει την πλούσια ποικιλία των αντιλήψεων… Καλούμε τους ανεξάρτητους εκδότες, τους εναλλακτικούς δημιουργούς, τους ριζοσπάστες παραγωγούς να έλθουν στο Άμστερνταμ αυτές τις τρεις ημέρες και να επιτρέψουν στις δημιουργίες τους να συμπλεύσουν».

ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ
 
Στο φεστιβάλ συμμετείχαν συνολικά 350 ομάδες, περιοδικά και καλλιτεχνικά σύνολα από 21 χώρες και ο χαρακτήρας τους είχε μία τεράστια ποικιλία: δημιουργοί του αντεργκράουντ και περιοδικά («El Djarida», «Ανοιχτή Πόλη», κ.ά.), κομπιούτερ-χάκερς


(«Terminal», «Hacktic», κ.ά.), ρόκερς («Krash», «Tess», «Trottel», «Etho Acid», κ.ά.), μυστικιστές («Temple of Psychic Youth», «Mescalito», «Decoder», κ.ά.), αντιεξουσιαστές («Subversion», κ.ά.), παραδοσιακοί αναρχικοί (FAF Γαλλίας, «Anares Medien», «Editrice A Cooperativa», κ.ά.), σκουώτερς, γκαίη ακτιβιστές («Androzine», κ.ά.), ακτιβιστές υπέρ των ιθαγενών λαών, κέντρα τεκμηρίωσης («Id Archiv im IISG»), φεμινίστριες, οικολόγοι («Greenpeace London», κ.ά.), σιτουασιονιστές, ακτιβιστές υπέρ των ζώων, αναρχοσυνδικαλιστές (CNT – AIT, «Here and Now», «Comunidad», κ.ά.), πολιτικοί παρεμβασίες και περφόρμερς («Orange Alternative», «ΝΑΤΟ», Sieglinde Kallnbach, κ.ά.), κοινοβιακοί και mail-αρτίστες («Open World», «Happy Gallery», κ.ά.), αβαντγκάρντ μουσικοί («Autopsia», κ.ά.).

Βλάσης Γ. Ρασσιάς, 2007

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

«Europa gegen den Strom», εκδόσεις «ID-Archiv», Amsterdam, 1989
Περιοδικό «Ανοιχτή Πόλη», τεύχη 19, 20 (1989) 






 

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΕ: 

ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΓΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΕΣ ΨΥΧΕΣ 

ΣΥΓΓΡΑΦΕΣ ΓΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΕΣ ΨΥΧΕΣ 

ΕΚΔΟΣΕΙΣ "ΑΝΟΙΧΤΗ ΠΟΛΗ" 

ΚΕΙΜΕΝΑ, ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ, ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ 

ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ "ΑΝΟΙΧΤΗ ΠΟΛΗ" (1980 - 1993) 

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ